Utylizacja azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Stepnica

aktualizacja: 2025-02-03 08:30:36

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań  w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest, obowiązkiem właścicieli  i zarządców przy użytkowaniu obiektów, urządzeń instalacji i innych miejsc zawierających azbest jest dokonywanie corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury.

Termin zakończenia usuwania azbestu na terytorium Polski określono na rok 2032.

Wykorzystujący wyroby azbestowe sporządza informację o wyrobach zawierających azbest w dwóch egzemplarzach:

  • osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają informację odpowiednio Burmistrzowi;
  • pozostałe podmioty (np. przedsiębiorcy) przedkładają informację w formie pisemnej marszałkowi województwa.

Drugi egzemplarz należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.

Uaktualnioną informację należy składać corocznie za poprzedni rok kalendarzowy, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia. 

Można również:

  • złożyć wniosek sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Stepnica,
  •  przesłać pocztą na adres: Urząd Miasta i Gminy Stepnica, ul. T. Kościuszki 4, 72-112 Stepnica,
  • przesłać drogą elektroniczną na adres: gospodarkakomunalna@stepnica.pl

Wniosek o wyrobach zawierąjących azbest

Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest

 


Gmina Stepnica przystąpiła do programu Azbest organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska   i Gospodarki Wodnej. Środki pozyskane z ww. funduszu to w 2009 r. 80% dofinansowania, w 2010 r. 100% dofinansowania.

Zadania projektu

Głównym zadaniem projektu było usunięcie pokryć dachowych cementowo - azbestowych, zalegających w głównej mierze na budynkach mieszkalnych i gospodarczych, w których mieszkają lub przebywają ludzie. W drodze rozstrzygniętych przetargów, zostały wyłonione specjalistyczne firmy, które usunęły i przekazały do utylizacji zalegające na dachach płyty cementowo-azbestowe zwane potocznie eternitem.

Podjęte działania

Działania związane z utylizacją azbestu pozwoliło na usunięcie w roku 2009 z 44 gospodarstw a w roku następnym z 47 gospodarstw  306 ton materiałów azbestowych , co stanowi znaczną część tego materiału znajdującego się na terenie gminy.

Zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie wyroby azbestowe należy usunąć do 2030 roku.

Beneficjentami projektu w Gminie Stepnica były zarówno gospodarstwa domowe jak i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, dla których wsparcie ze strony Gminy i WOŚiGW często jest jedyną możliwością na pozbycie się  szkodliwej substancji z otoczenia. Projekt ten skierowany był do  wszystkich zainteresowanych osób z terenu gminy.

Cel przedsięwzięcia

Przedsięwzięcie miało  na celu zminimalizowanie czynników szkodliwych, wpływających negatywnie na zdrowie ludzkie i środowisko naturalne. Działanie to przyczyniło się również w znacznym stopniu do osiągnięcia celu ekologicznego i pomogło zminimalizować ilość zalegającego azbestu i poprawę komfortu życia mieszkańców gminy.

W roku 2011 zebrano 18,48 Mg odpadów azbestowych. Gmina Stepnica uzyskała na ten cel 100 % dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie.  Łącznie azbest został usunięty z 11 posesji z terenu Gminy Stepnica. 

W roku 2012 zebrano 38,176 Mg odpadów azbestowych. Gmina Stepnica uzyskała na ten cel 100 % dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie.  Łącznie azbest został usunięty z 21 posesji z terenu Gminy Stepnica. 

W roku 2013 zebrano 23,823 Mg odpadów azbestowych. Gmina Stepnica uzyskała na ten cel 100 % dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie.  Łącznie azbest został usunięty z 20 posesji z terenu Gminy Stepnica. 

W roku 2014 zebrano 34,09 Mg odpadów azbestowych. Gmina Stepnica uzyskała na ten cel 100 % dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie.  Łącznie azbest został usunięty z 22 posesji z terenu Gminy Stepnica. 

W roku 2015 zebrano 150,66 Mg odpadów azbestowych. Gmina Stepnica uzyskała na ten cel 100 % dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie.  Łącznie azbest został usunięty z 9 posesji z terenu Gminy Stepnica. 

W roku 2016 z powodu zbyt małej ilości wniosków o utylizację azbestu gmina nie przystąpiła do realizacji programu.

W  roku 2017 Gmina nie przystąpiła do realizacji programu.

W roku 2018  Gmina nie przystąpiła do realizacji programu.

W roku 2019 zebrano  70, 760 Mg odpadów azbestowych. Gmina Stepnica uzyskała na ten cel 70 % dofinansowania , z czego 50 % stanowią środki z  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie oraz  50 % środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Łącznie z terenu Gminy Stepnica usunięto wyroby zawierające azbest  z 24 posesji.

W roku 2020 zebrano 18,35 Mg odpadów azbestowych. Gmina Stepnica uzyskała na ten cel 70 % dofinansowania , z czego 50 % stanowią środki z  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie oraz  50 % środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Łącznie z terenu Gminy Stepnica usunięto wyroby zawierające azbest  z  9 posesji.

W roku 2021 zebrano 40,580 ton odpadów azbestowych . Gmina Stepnica uzyskała na ten cel dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie  w wys.14. 595,84 zł. Łącznie z terenu Gminy Stepnica usunięto wyroby zawierające azbest  z  15 posesji.

W roku 2022 zebrano 25,26 ton odpadów azbestowych. Gmina Stepnica otrzymała na ten cel  dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Szczecinie w wysokości 6 892,20 zł  co stanowiło 31,73% całości kosztów. Azbest zebrano  z 10 posesji.

KLAUZULA INFORMACYJNA

USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST

 

Zgodnie z art. 13  Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679                               

z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku 
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych zw. dalej RODO) informujemy, iż:

 

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Urząd Miasta i Gminy w Stepnicy,
    72-112 Stepnica, ul. T. Kościuszki 4, reprezentowany przez Burmistrza Miasta i Gminy
    w Stepnicy.
  2. Kontakt do inspektora ochrony danych: mail: iod@stepnica.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są w celu rozpatrzenia wniosku na dofinansowanie prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.  
  4. Podstawa prawna: ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów    i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest oraz art. 6 ust. 1 lit. c) RODO.
  5. Podanie Pani/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, gdyż przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa. Niepodanie danych osobowych będzie skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
  6. Przetwarzanie Pani/Pana numeru telefonu oraz adresu e-mail może odbywać się tylko
    za Pani/Pana zgodą.
  7. W przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie wyrażenia zgody przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność
    z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane następującym podmiotom:
  • Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie;
  • podmioty, z którymi Administrator zawarł umowę na świadczenie usług, w ramach których odbywa się przetwarzanie danych osobowych;
  • organom lub podmiotom publicznym uprawionym do uzyskania danych na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
  1. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres wynikający z regulacji prawnych,
    w tym Instrukcji Kancelaryjnej i Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt – 5 lat.
  2. Ma Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania
    oraz prawo do przenoszenia danych  w przypadkach określonych w przepisach RODO.
  3. Każda osoba, gdy uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych pod adresem: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  4. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej.
  5. Dane udostępnione przez Pana/Panią nie będą podlegały profilowaniu.